بیماران چاق یا دارای اضافه وزن در معرض خطر ابتلا بهCOVID-19  شدیدتری هستند

16آوریل 2021- بر اساس یک مطالعه ی بین المللی جدید، بیماران چاق یا دارای اضافه وزن، به COVID-19  شدیدتری مبتلا می شوند و به احتمال زیاد به پشتیبانی تنفسی تهاجمی نیاز دارند.

این تحقیق به سرپرستی انستیتوی تحقیقات کودکان مورداک (MCRI) و دانشگاه کوئینزلند با همکاری محققان دانشگاهRadboud  ، دانشگاه واشنگتن و دانشگاه ملبورن، دانشگاه موناش و کنسرسیوم بین المللی BMI-COVID ، انجام گردید و در مجله ی Diabetes Care منتشر شد. این تحقیق نشان داد که بیماران چاق یا دارای اضافه وزن در معرض خطر بیشتری برای داشتن نتایج بدتر از COVID-19 قرار دارند. همچنین در مقایسه با افرادی با وزن سالم به احتمال زیاد به اکسیژن و تهویه مکانیکی تهاجمی نیاز خواهند داشت.

دکتر دانیل لانگمور، محققMCRI ، گفت: این یافته ها، رابطه بین چاقی و افزایش بار بیماریCOVID-19  را نشان می دهد، این موضوع بر نیاز به معرفی فوری استراتژی هایی برای مقابله با محرکهای پیچیده اقتصادی - اجتماعی چاقی و اقداماتی در بخش سیاست عمومی مانند وضع محدودیت برای تبلیغات غذاهایی که از نظر تغذیه ای مضر و بدون ارزش تغذیه ای هستند، تاکید دارد.

وی گفت: اگرچه بعید به نظر می رسد كه برداشتن گامهایی در جهت رفع چاقی در كوتاه مدت، تأثیر فوری بر همه گیری COVID-19 داشته باشد، اما به احتمال زیاد از بار بیماری در همه گیرهای ویروسی آینده كاسته و خطرات عوارضی مانند بیماری قلبی و سكته را كاهش می دهد.

در این مطالعه، بیماران SARS-CoV-2 بستری در 18 بیمارستان در 11 کشور از جمله چین، آمریکا، ایتالیا، آفریقای جنوبی و هلند بررسی شدند.در میان 7244 بیمار 18 ساله و بالاتر ، 34.8 درصد دارای اضافه وزن و 30.8 درصد چاق بودند.

احتمال نیاز به اکسیژن برای بیماران چاق مبتلا به COVID-19 بیشتر بود، همچنین احتمال نیاز به تهویه مکانیکی تهاجمی برای این افراد، 73 درصد بیشتر بود. نتایج مشابه اما متوسط ​​تری برای بیماران دارای اضافه وزن مشاهده شد. هیچ ارتباطی بین اضافه وزن یا چاقی و مرگ ناشی از COVID-19 در بیمارستان یافت نشد.

وجود بیماری های قلبی عروقی و تنفسی قبل از ابتلا به کووید، با افزایش احتمال مرگ در بیمارستان همراه بود، اما خطر بیشتری برای نیاز به اکسیژن و تهویه مکانیکی ایجاد نمی کرد. برای بیمارانی که از قبل به دیابت مبتلا بودند، احتمال نیاز به حمایت تنفسی تهاجمی بیشتر بود، اما هیچ افزایش اضافه تری اگر بیمار هم چاق بود و هم به دیابت مبتلا بود، مشاهده نشد.

مردان در معرض خطر بیشتری برای نتایج شدید COVID-19 و نیاز به تهویه مکانیکی تهاجمی قرار داشتند. در افراد بالای 65 سال، احتمال نیاز به اکسیژن و مرگ در بیمارستان افزایش یافته بود.

دکتر Kirsty Short، از دانشگاه کوئینزلند، گفت: تقریباً 40 درصد از جمعیت جهان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.چاقی با بسیاری از پیامدهای ضعیف سلامتی همراه است، از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی متابولیکی، تنفسی و بیماریهای ویروسی شدیدتر از جمله آنفلوانزا و SARS-CoV-1.

دکتر Short، گفت: گزارش های قبلی نیز حاکی از آن بود که چاقی عامل مهمی در شدتCOVID-19  است، اما تقریباً تمام یافته های قبلی از سایت های منفرد جمع آوری شده بودند. علاوه بر این، شواهد محدودی در مورد اثرات اضافه وزن یا چاقی بر شدت COVID-19 در دسترس بود.

وی افزود: با توجه به مقیاس وسیع این مطالعه، ما به طور قطعی نشان دادیم كه اضافه وزن یا چاقی از عوامل خطر مستقل برای نتایج بدتر در بزرگسالانی است كه به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری شده اند.

پروفسوردیوید بورگنر، از MCRI، گفت: این داده ها به مسئولین کمک می کند تا اولویت بندی واکسیناسیون برای گروه های با خطر بالاتر را به درستی برنامه ریزی کنند.تاکنون، سازمان بهداشت جهانی داده هایی با کیفیت بالا و به اندازه کافی برای تایید این که اضافه وزن یا چاقی به عنوان یک عامل خطر مستقل برای بیماری شدید COVID-19 هستند، در دست نداشت. مطالعه ما باید به تصمیم گیری در مورد گروه های پر خطر که باید در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند، کمک کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/04/210415114122.htm